talkekh

Direktlänk till inlägg 26 april 2010

Frida Toveby - handbollssärbo under luppen

Av Ekh - 26 april 2010 09:16

    

Om bilden säger Frida "Inte vackert, men en rätt bra sammanfattning av min karriär hittills... :) Det är hårt att spela handboll, och det gör ont - man fan vilken underbar sport". Foto: Bildbyrån 

  

Hur har din tid som proffs varit Frida, det har varit tyst ett bra tag, hur har det gått i Aalborg. Saknar du Johanna? Blev det ett lyft för dig i din karriär? Och när får man se dig på Svensk mark igen?  

 

Jag skulle beskriva mina två år i Aalborg som en bergochdalbana, både på och utanför planen. Stundtals har det varit det häftigaste jag gjort och stundtals det tuffaste. Det har varit blod, svett och tårar - men också glädje och fantastiska upplevelser som DM-silver, Champions League-spelande. Jag har utvecklats otroligt mycket, naturligtvis som handbollsspelare men framför allt som människa. Det var en stort kliv att lämna trygghet, kärlek och mer därtill hemma i Partille där jag spenderat hela mitt liv fram till nu.

 

Jag har lärt mig att stå på egna ben även när det blåser, jag har fått fantastiska vänner, fått spela handboll i världens bästa liga, och blivit än mer övertygad om att Erik är mannen i mitt liv! Och ja, det var oerhört tråkigt att jag bara fick några månader tillsammans med Johanna, men nu ska hon spela championsleaguefinal och det är mäktigt! Om flytten blev en lyft i min karriär eller inte vet jag inte, men jag ångar den inte.

 

Du är ju 28 år och ingen liten orutinerad tjej längre, ska du fortsätta spela? Eller ska det produceras ytterligare en linjeråtta snart? Det ryktas lite smått om att det inte direkt hålls igen?  

 

Tror inte på att hålla igen, allt jag gör görs till 100 %. Halvmesyrer håller inte någonstans. Men vad som händer framöver vet ingen - inte ens jag själv.

 

Beskriv hur ni snabbast möjliga tar er till varandra om det skulle knipa?    

 

I två års tid har vi bott med ett hav emellan oss och fått förlita oss på Stenabåtarna när vi vill ses. De går inte speciellt ofta och inte särskilt fort. Direktflyg finns inte heller mellan Göteborg och Aalborg. Och dessutom har det inte varit många dagar då det varit handbollsfritt så att man kan åka. Men det har totalt sett funkat bra ändå, vi har verkligen fått längta efter varandra!

 

Två av samma sort, två tåliga linjeråttor fann varandra.  Den ena drog till Danmark medans den andre stannade kvar i Sverige. Hur är det egentligen, när hinner ni ses? 

 

Att vi inte har setts så ofta är ingen överdrift. Men det har nog varit nyttigt att få längta lite efter varandra. Det har funkat eftersom vi hela tiden vetat att det rör sig om en begränsad period i vårt liv, och att vi efter snart 12 år tillsammans vet var vi har varandra.

 

Telefonräkningarna höga eller är ni ”skypeanvändare”? 

 

Skype har inte varit ett alternativ eftersom Eriks datorkunskaper i princip sträcker sig till att han vet vilken knapp han ska trycka på för att sätta på datorn. Funkar inte det tricket sätter han på en Jönssonligan eller Beckfilm i dvd:n och hoppas att det går bättre nästa försök. :) Telefonräkningarna hade varit skyhöga om det inte vore för att 3 härligt nog har samma nät i Sverige och Danmark så vi ringer och messar obegränsat för en viss månadskostnad. Kanon!

 

 

 

Gör du som Erik och ”dissar”(:-)) landslaget i fortsättningen, kaka söker maka(!) 

 

Eh, vet inte om det direkt är vi som dissar - men vi kan ju låtsas som det... :) Det är mördande hård konkurrens på just m6 i landslagen. Jag accepterar och respekterar det för min egen del, men vad gäller Erik så tycker jag att det är direkt felaktigt att han inte är uttagen. Visst är jag lite partisk (eller mycket :)) men de senaste åren har han vunnit skytteligan, mep:en och visat om och om igen att det inte bara handlar om att han spelar med Kim, Jonas eller Falle. Den teorin håller inte längre och inte heller den om att han inte spelar försvar. So what, han vinner matcher! Det finns andra lag som har bytt/byter anfallförsvar med m6 - Löke i Norge, Urios i Spanien och Gunnarsson i Island. In med Fritzon i landslaget!

 

När Erik sitter och tjurar i soffan efter en förlust, vad får honom snabbast på bra humör? Att du säger ”du var i alla fall 100%” eller ”lägg av nu jävla tjurmupp” 

Inget av alternativen funkar speciellt bra. Däremot funkar en Jönssonliga eller Beck, eller ibland Sällskapsresa! :9

  

Svensk damhandbolls framtid känns spännande, det sprutar talanger ur klubbarna. Berätta om skillnaden på elit i danmark och elit i Sverige. Fattar alla att det ibland är två olika idrotter? 

 

Jag tror att de flesta i svensk handboll vet att det är och har varit oerhört stora skillnader mellan svensk och dansk damhandboll. Både sportsligt och ekonomiskt. I Danmark har handbollen länge varit en industri, sponsorer och tv-bolag har slagit om att få vara med. Nästan alla spelarna är professionella och har möjlighet att träna två gånger om dagen. I Sverige finns inte de möjligheterna. Det säger sig självt att det därmed ibland kan framstå som två olika idrotter. Men som jag ser det börjar klyftan att minska. Det senaste året har varit väldigt hårt för ekonomin i de danska klubbarna, spelarna har fått gå ner i lön och tv-matcherna har blivit färre.

 

I Sverige känns det däremot som om intresset ökar. Underbart att det visas så mycket handboll på tv nu under slutspelet t ex! Förhoppningsvis återhämtar sig de danska klubbarna samtidigt som de svenska fortsätter att arbeta för att föra fram damhandbollen. Det är enda sättet att förbättra statusen på elitserien, odla talanger och därmed ge landslaget bra återväxt.

 

Vad måste Svensk handboll göra för att inte tappa mark mot innebandyn som växer så det knakar? 

 

Svensk handboll måste våga satsa lite för att vinna. Sticka ut näsan och tro på sig själv. Det är också viktigt att göra varje match till en upplevelse, så att publiken vill komma tillbaks.

 

Fixa fördelar för de som ställer upp i klacken, dela ut tröjor och sälj nån öl. Ordna tävlingar gemensamt med sponsorerna. Och såklart satsa på ungdomarna. Sen måste klubbarna våga utnyttja framgångar när de kommer. Synd att det inte blev lite mer genomslag när vi i Sävehof lyckades kvala in till Champions League som första kvinnliga svenska lag. Det kändes som om vi var på gång att göra nåt stort med damhandbollen, men det följdes liksom aldrig upp och så blev det inget mer av det. Som damspelare får man hela tiden höra att "ni drar inte in tillräckligt med pengar, därför får ni inte detta och detta och detta", "ni måste lyckas först" etc.

 

Och när vi så lyckas, publiken visar intresse och det är nästintill fullsatt på läktarna när vi möter Zwezda (som sedan vann CL) och Tv sänder och säger att det var fantastiska tittarsiffror, så händer... ingenting. Trist. Helt avgörande är att klubbarna vågar satsa och att media är intresserade, hoppas att den positiva trenden som ligger i luften nu växer!

 

 

 

Vad betyder pengarna för dig i din idrott? 

 

Jag har spelat handboll sedan jag var sju år gammal, och har aldrig haft någon tanke på att jag gjorde det för att tjäna pengar. Jag spelade många säsonger i elitserien (totalt 7) när jag i princip gick back totalt sett på en säsong efter att medlemsavgiften var betald. De sista säsongerna hade jag spelat upp mig så jag fick lite pengar som drygade ut studentkassan. I Danmark har jag för första gången kunnat leva på att vara handbollsspelare, men utan att ha blivit rik. Det har varit fantastiskt att kunna fokusera helt på handbollen, men jag har aldrig gjort det i syfte att tjäna pengar.

 

Vad känns enklast för dig? Att löpa 1 mil med kryckor eller få Erik att öppna ett facebook konto? 

Att löpa en mil med kryckor, lätt. Jag och andra med mig har fört en massiv övertalningskampanj för att få Erik att joina Facebook. Men det är nog Gustav Svensson i honom som sätter stopp. Nymodigheter och förändringar är bäst att låta bli. :) Men jag vet att han smygkollar lite på min sida ibland. (det gör inget älskling!)

 

Vem har betytt mest för dig i din karriär? 

 

I ungdomsåren: mamma och pappa - De skjutsade jämt, pappa köpte till och med en större bil med fler säten för att halva laget skulle få plats. De genomled tidiga mornar när vi skulle till morgonträning och härliga turneringar som spelades på natten. Och det stod mat på bordet när man kom hem sent efter träningen på kvällarna!

 

Men sedan dess: Erik. Han har berömt, tröstat, lyssnat, tipsat och agerat slagpåse samt inte minst stöttat. Jag är känslomänniska och utan Eriks lugn hade jag nog fått sluta för flera år sedan! :)

 

Lever ni ett liv med handbollen efter det att ni slutat spela? 

 

Jag vet inte med Erik. Han kan nog tänkas vara framtida tränarmaterial. Men för egen del tror jag att jag vill lägga tiden efter handbollen på annat än just handboll. Jag kommer såklart alltid att älska att se på handboll, så den kommer ju alltid att vara en del av livet. Nåt annat vore ju konstigt när den varit så stor del av ens liv så länge.

 

Kan du lova Erik någonting om han vinner SM guld? 

 

Om Erik vinner SM-guld i år lovar jag att gråta en skvätt och vara den stoltaste flickvännen av alla på banketten!

 

Om ni i framtiden får en son, är det möjligt att han får heta Evert Toveby-Fritzon, det klingar faktiskt! 

 

Varför inte? (Evert Ekh noterar detta och driver opinion i frågan när magen börjat putar)

 

Vem av er är den största vinnarskallen? 

 

Sällskapsspel slutar alltid i bråk, så vi är både vinnarskallar och dåliga förlorare båda två.

 

Om du fick bra betalt, skulle du välja någon annan Svensk klubb än sävehof? 

 

Eftersom jag är Sävehofare sen barnsben kommer mitt hjärta alltid att klappa lite extra för Sävehof. Men det betyder inte att jag inte kan tänka mig att spela i en annan klubb. Men återigen, det avgörande kommer inte att vara pengarna - det finns viktigare saker.

 

Frida avslutar med att trycka på att vi är nöjda med hennes svar och tar åt oss av hennes på citat som en liten slutkläm

 

"Det ni gör verkar vara ett lyft för svensk handboll - keep up the good work! Intressant läsning på bloggen överlag, men i synnerhet inlägget om spelarföreningen och spelaravtal. Kul att det blir lite debatt i ämnet, sitter nämligen precis och skriver mitt examensarbete på juristutbildningen, och ämnet är svenska handbollsspelares arbetsrättsliga rättigheter.

 

   

Jag diskuterar kanske inte så mycket om just spelarförening, men kommenterar det i anledning av att jag tycker det behövs ett kollektivavtal, precis som det finns för danska och norska spelare, samt för svenska fotboll och hockeyspelare. Kanske är ni intresserade av att publicera ett inlägg i ämnet för att få upp det till diskussion när jag är färdig till sommaren?

 

På den frågan svarar vi på Evert Ekh -

det kan du ge dig fan på Frida!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



















 
 
Ingen bild

J Ahlm

26 april 2010 14:34

En mycket bra intervju med Frida! En grym handbollsspelare och en fantastisk person!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ekh - 7 maj 2010 09:40

Varför har svensk handboll backat i Internationellt? Vi har för tillfället inte spelare som är tillräckligt bra internationellt. Det är viktigt att säga det för att vi ska komma på rätt väg igen, ungdomarna idag måste ha större visioner än att komm...

Av Ekh - 6 maj 2010 09:45

Vad bråkar ni om som handbollssärbos egentligen? Patrik är kortfattad och säger ”Vi bråkar inte alls ofta” medans Johanna är lite mer fundersam i sitt svar som är en fortsättning på Patriks kan man nog säga, ”Vi bråkar faktiskt nä...

Av Ekh - 6 maj 2010 09:15

- Jag står alltid för det jag säger, ibland så undrar jag om det inte finns någon annan som gör det, eller rättare sagt, vem ska göra det. Jag har ju ändå varit med så länge så jag har väl kanske lättare att våga göra det än någon som är lite nyare. ...

Av Ekh - 26 april 2010 15:00


Erik Fritzon, överallt och ingenstans, svårstoppad och MEP vinnare.   Om du inte hade gjort dina 11 landskamper hade du blivit kallad för den bästa mittsexan som aldrig fick chansen. Ärligt Erik, funderar du på det? Klart man funderar och intr...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Familjen Ekh

Omröstning

Vem vill ni se intervjuad hos Evert Ekh?
 Rustan Lundbäck
 Ulf Schefvert
 Staffan Olsson
 Oscar Carlén
 Fredrik Petersén
 Arne Johansson, HEH
 Mia Hermansson Högdahl
 Tomas Ryde
 Hans Vestberg
 Jevegnji Trefilov

Sök i bloggen

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards