talkekh

Direktlänk till inlägg 26 april 2010

Erik "bläckfisken" Fritzon

Av Ekh - 26 april 2010 15:00

Erik Fritzon, överallt och ingenstans, svårstoppad och MEP vinnare.

 

Om du inte hade gjort dina 11 landskamper hade du blivit kallad för den bästa mittsexan som aldrig fick chansen. Ärligt Erik, funderar du på det?
Klart man funderar och intresserar sig för landslaget. Men det är inget jag lägger nån energi på, jag vill ha all fokus på klubbhandbollen. Man får försöka se det positiva i det, jag är ju inte purung längre, så man får se det som att man får lite behövlig vila när de är landslagsläger. Men givetvis hade jag inte tackat nej om jag fått frågan. Klart man vill vara med!
 
Två av samma sort, två tåliga linjeråttor fann varandra.  Den ena drog till Danmark medans den andre stannade kvar i Sverige. Hur jobbigt är det?
Det har varit tufft på många plan, ensamheten efter att ha bott ihop i mer än 6 år har känts tung ibland. Att komma hem efter träningen på kvällen till en tom lägenhet med tvn som enda sällskap är inte så kul. På helgerna funkar det bättre, då kan man hänga med andra.

Samtidigt har det varit lärorikt, jag har fått ta eget ansvar för sånt som Frida fixade innan, t ex att tvätta... Men där känner jag att jag har utvecklats, sköter tvätten exemplariskt! (eller ja, Frida är kanske inte är så nöjd med att alla vita handdukar är blå och de blå är grå, men ändå, de är ju rena.)

Det bästa med att ha varit isär är att vi verkligen uppskattar all tid vi har tillsammans, det är verkligen kvalitetstid och det är något vi ska försöka fortsätta ha fokus på även när man bor ihop igen och kanske går in i vardagslunket.
 

Telefonräkningarna höga eller är ni ”skypeanvändare”?
Vad f*n är skype? Givetvis telefon.

När Frida sitter och tjurar i soffan efter en förlust, vad får henne snabbast på bra humör? Att du säger ”du var i alla fall 100%” eller ”lägg av nu jävla tjurmupp”
Om jag måste välja ett av dom alternativen så blir det att hon ju i alla fall var 100 %, men det bästa tricket är nog att sitta o lyssna så hon får kasta ur sig skiten och sen hetsa/busa lite tills hon blir glad igen.
 
Svensk handbolls framtid känns spännande, det sprutar talanger ur klubbarna. Hur ska vi förvalta detta på rätt sätt. Vad kan vi göra nationellt för att få ”stjärnorna” att stanna längre?
Det krävs pengar för att få stjärnorna att stanna, så att de inte behöver arbeta heltid och får bra möjlighet att träna och återhämta sig istället för att åka direkt från jobbet till träningen varje dag. Det är också viktigt att talangerna får speltid och matchas in, för att få viktiga roller i klubblaget. Sen måste de unga samtidigt förstå sin roll och kanske ta några hundår. Men måste vilja träna för att bli bäst och arbeta för att bli lite bättre varje dag. Tränaren måste också våga slänga in dom unga talangerna, även i mer avgörande lägen så de känner förtroende och kommer in i hetluften och får erfarenhet. Jag är övertygad om att det är nyckeln till Sävehofs framgång, med Rustan i spetsen, han har ett bra öga för att se vem som kan bli något och vågar sen satsa på den gubben.
 
Vad måste Svensk handboll göra för att inte tappa mark mot innebandyn som växer så det knakar?
Det måste vara en upplevelse att kolla på handboll. Klubbarna skall marknadsföra profiler i varje lag som skapar PR,  och ta hand om alla sponsor- och mediakontakter. Spelarna måste kanske ställa upp på intervjuer även om de inte alltid är kul. Handbollen växer genom media, det är först genom att få en större bredd på handbollsintresset som handbollen kan bli riktigt stor.
 
Vad betyder pengarna för dig i din idrott?
Från början betydde det ingenting, då spelade man bara för att man älskade handbollen. Givetvis älskar man fortfarande sporten, men nu vill man också kunna tjäna pengar på det, framför allt för att man skall fortsätta att utvecklas eftersom man behöver arbeta mindre vid sidan om. I det stora hela betyder pengarna en del, men inte allt. 
 
Vad är enklast? Att spela försvar eller få Frida att flytta hem?
Få Frida att flytta hem. Fast det är ju för att hon har valt det själv redan, jag varken kan eller vill bestämma över hennes val. Fast jag är rätt nöjd med att vi kommer ses varje dag igen!
 
Beskriv hur du och Frida snabbast möjligt tar er till varandra om det skulle knipa?
 
Båten är i princip enda sättet att ta sig mellan göteborg och aalborg. och den är rätt seg så även om man har en ledig dag hinner man knappt fram och tillbaks.
 
Vem har betytt mest för dig i din spelarkarriär?
Handbollsmässigt är det överlägset Rustan Lundbäck, han har format mig till den jag är. Han har alltid trott på mig och gett mig förtroende. Jag har haft en framträdande roll, som lagkapten i många år och han har varit en mentor, både mentalt och spelmässigt. Sen är det givetvis familjen som alltid stöttat på matcher från att man va liten pojk. De åker sverige och europa runt, tror inte att farsan har missat en enda europacupmatch borta. Dessutom har Frida alltid stöttat, hon har alltid fått mig att tro på mig själv. Även när man gjort en dålig match så hittar hon någonting positivt, så när man har snackat med henne känner man att man gjort en godkänd insats ändå.
 
Lever ni ett liv med handbollen efter det att ni slutat spela?
Ja, handbollen kommer alltid finnas med. Den är och har varit en så stor del av vårt liv. Det finns massa oförglömliga stunder med sm-finaler, landslag,  C-league spel som jag aldrig glömmer. Jag vet inte om jag kan tänka mig ett arbete/roll inom handbollen när jag lagt ner det aktiva spelandet, men den kommer alltid finnas där.
 
Kan du lova Frida någonting om Du vinner SM guld?
Jag kan lova at jag kommer vara jävligt glad och ge henne världens blötaste segerkyss.
 
Är Frida mest attraktiv som dyngsvettig efter en handbollsmatch eller som morgontrött?
Absolut solklart som morgontrött! Tycker inte att svett är speciellt attraktivt faktiskt. Men så är hon också väldigt söt nyvaken!
 
Vem av er är den största vinnarskallen?

Skulle nog säga att vi är lika stora, vi måste va i samma lag för att undvika onda blickar och tjöt när det gäller sällskapspel o dylikt. Är vi i olika lag är det i och för sig oftast jag som vinner... :)
 
Om du fick bra betalt, skulle du välja någon annan Svensk klubb än sävehof?
Inte i sverige. men utomlands skulle det locka.
 

 
 
Ingen bild

Mickis

26 april 2010 15:23

Två riktigt härliga intervjuer! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ekh - 7 maj 2010 09:40

Varför har svensk handboll backat i Internationellt? Vi har för tillfället inte spelare som är tillräckligt bra internationellt. Det är viktigt att säga det för att vi ska komma på rätt väg igen, ungdomarna idag måste ha större visioner än att komm...

Av Ekh - 6 maj 2010 09:45

Vad bråkar ni om som handbollssärbos egentligen? Patrik är kortfattad och säger ”Vi bråkar inte alls ofta” medans Johanna är lite mer fundersam i sitt svar som är en fortsättning på Patriks kan man nog säga, ”Vi bråkar faktiskt nä...

Av Ekh - 6 maj 2010 09:15

- Jag står alltid för det jag säger, ibland så undrar jag om det inte finns någon annan som gör det, eller rättare sagt, vem ska göra det. Jag har ju ändå varit med så länge så jag har väl kanske lättare att våga göra det än någon som är lite nyare. ...

Av Ekh - 26 april 2010 09:16


     Om bilden säger Frida "Inte vackert, men en rätt bra sammanfattning av min karriär hittills... :) Det är hårt att spela handboll, och det gör ont - man fan vilken underbar sport". Foto: Bildbyrån     Hur har din tid som proffs varit Frid...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Familjen Ekh

Omröstning

Vem vill ni se intervjuad hos Evert Ekh?
 Rustan Lundbäck
 Ulf Schefvert
 Staffan Olsson
 Oscar Carlén
 Fredrik Petersén
 Arne Johansson, HEH
 Mia Hermansson Högdahl
 Tomas Ryde
 Hans Vestberg
 Jevegnji Trefilov

Sök i bloggen

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards