talkekh

Direktlänk till inlägg 7 maj 2010

Ljubomir Vranjes säger vad han tycker

Av Ekh - 7 maj 2010 09:40

Varför har svensk handboll backat i Internationellt?

Vi har för tillfället inte spelare som är tillräckligt bra internationellt. Det är viktigt att säga det för att vi ska komma på rätt väg igen, ungdomarna idag måste ha större visioner än att komma med i ett svenskt landslag. De skall titta på andra toppnationer, se och lära vad en Karabatic,  Jicha eller Omeyer gör. Vi behöver utbilda våra ungdomar till att bli bäst i världen och inte bara bäst i Sverige. Visst, vi har många kompetenta ledare och de gör ett otroligt bra jobb med våra ungdomar men det är för få som har erfarenhet ifrån toppnivån i Europa för att det skall vända.


Hur kan det komma sig att det i Danmark och Tyskland strömmar folk till arenorna hela säsongen medan det i Sverige bara handlar om större publik när det vankas semifinal och final?

I Tyskland och i Danmark är det en fest att gå på handboll, i princip varje gång, det är också tillåtet för klubbarna att arrangera en fest och därmed har de större möjlighet att locka en bredare publik. I Sverige lockar en semifinal eller en final per automatik, just på grund av uppbyggnaden av hela tillställningen, de gör det till en avslutningsfest.


Du har uttryckt dig att ”dönickarna” måste vakna, berätta vad du sett och känner måste förändras för att göra handbollen mer synlig som sport.

Vi är bra på mycket i Sverige men vi är på tok för tillbakadragna och nöjda om det blir bra. Man skall inte vara nöjd med bra, om någon säger att det är bra, då finns det otroligt mycket utrymme till att bli bäst. Varför nöja sig med mindre? (Tro nu inte jag är naiv!)  Vi måste helt enkelt bli bättre på att utnyttja våra resurser hemma i Sverige för att bli mer synliga i media. Jag tänker bl. a. på Stefan Lövgren, tyska Bundesliga och Europeiska Handbollsförbundet har förstått hans storhet i världs-handbollen och de har anlitat honom till olika uppdrag. Man kan då undra varför han inte fått en konkret förfrågan ifrån sitt eget förbund och det inför ett hemma-VM!!!

Det är bara ett exempel, jag förstår det inte och tycker helt enkelt att det är riktigt dåligt av förbundet.  Agera och inte reagera är mitt råd.    

 

VM 2011, tror du att det blir avstampet på någon ny era?

Nej, det tror jag inte men jag hoppas innerligt att det blir så. Det är en bragd om de tar medalj. Drömmen är förstås en final där Sverige är med igen – och vinner ett guld. Varför inte; JFK hade en vision om att landa på månen, de flesta skrattade, men det var några som trodde på honom och hans vision gick i uppfyllelse. Ett VM-guld på hemmaplan är ingen omöjlighet, större mirakel har hänt.

 

Är det så enkelt att pengarna betyder allt för kvalitet?

JA, pengarna styr i princip allt. Många saker som nämns i denna intervju är beroende av kapital för att det skall lyckas. Det är dock inte allt. Man måste försöka hitta nya vägar för att nå finansiell framgång i våra klubbar. Bestämdhet saknas och en tro på att det är möjligt. När SG Flensburg-Handewitt åker till Sverige under försäsongen, så är det med en baktanke. Då får handbollen i Sverige en möjlighet att ta del av europeisk topphandboll på hemmaplan och dra nytta av att vi är där, helt enkelt tjäna pengar på oss. Det gynnar föreningen, ungdomarna och svensk handboll.


På vilket sätt skiljer sig en tysk klubb mot en svensk?

En klubb i Tyskland är kapital stark. Alla spelarna är professionella, de har också heltidsanställda för det administrativa arbetet samt ett medicinskt team. Det förekommer även projekt anställningar. Med starkare finanser finns naturligtvis möjligheten att utveckla klubben, både ekonomiskt och medialt, dessutom finns en trygghet att kunna bygga ett lag som förhoppningsvis når framgång. 

 

Hur många anställda är man i Flensburg?

Vi har en VD och en sportchef, 6 anställda på kontoret, 6 anställda inom det medicinska teamet, 17 kontrakterade spelare och en tränare, en materialansvarig och en videoansvarig. Det blir 34 stycken heltidsanställda. Vi har dessutom ett antal projektanställda och ideella.

 

Om du fick bestämma, vad skulle du göra för att ändra och skapa något nytt?

Jag hade börjat uppifrån och gått neråt. Tycker att det behövs nytt blod lite överallt, det har stått stilla på tok för länge. Det behövs en heldagsintervju för att beskriva alla tankar som snurrar i mitt huvud. Jag tycker som jag sa tidigare att vi är på rätt väg. Staffan Ohlsson och Ulf Sivertsson är precis vad svensk handboll behöver. Hade jag fått bestämma så hade jag satsat på Magnus Andersson, Peter Gentzel, Stefan Lövgren och en Thomas Sivertsson och gjort allt för att de skall bli kvar inom svensk handboll. Alla är väldigt duktiga, de har mångårig erfarenhet av internationell topphandboll och de kan förmedla sina kunskaper till andra – det är trots allt det som är nyckeln. 

 

Hur viktigt är det att arbeta mot de unga målgrupperna och använda sig av sociala medier som t ex Facebook? Varför har du Facebook?

Jag tycker i princip att man skall använda sig av så många olika medier som möjligt, bara vi får fram budskapet om handboll. Facebook är ju ett forum som inte kostar pengar, du når ut till många olika åldersgrupper samtidigt och så är det roligt.

Från början ville jag bara ha kontakt med mina vänner runt om i världen genom Facebook. Nu ser jag det som en plats där jag kan förmedla något som jag tror på och kanske blir det en diskussion som leder till att handbollen utvecklas.  

 

På vilket sätt kan Evert Ekh få betydelse?

Något nytt och fräscht är alltid välkomnat och aldrig utan betydelse, framförallt inte om det gäller handboll. Vi måste hålla ihop för att vi skall kunna nå ut till så många som möjligt och samarbeta på bästa möjliga vis

 
 
Ingen bild

nian

12 maj 2010 15:52

har Ljubo nått ansvar mot IFK Skövde

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ekh - 6 maj 2010 09:45

Vad bråkar ni om som handbollssärbos egentligen? Patrik är kortfattad och säger ”Vi bråkar inte alls ofta” medans Johanna är lite mer fundersam i sitt svar som är en fortsättning på Patriks kan man nog säga, ”Vi bråkar faktiskt nä...

Av Ekh - 6 maj 2010 09:15

- Jag står alltid för det jag säger, ibland så undrar jag om det inte finns någon annan som gör det, eller rättare sagt, vem ska göra det. Jag har ju ändå varit med så länge så jag har väl kanske lättare att våga göra det än någon som är lite nyare. ...

Av Ekh - 26 april 2010 15:00


Erik Fritzon, överallt och ingenstans, svårstoppad och MEP vinnare.   Om du inte hade gjort dina 11 landskamper hade du blivit kallad för den bästa mittsexan som aldrig fick chansen. Ärligt Erik, funderar du på det? Klart man funderar och intr...

Av Ekh - 26 april 2010 09:16


     Om bilden säger Frida "Inte vackert, men en rätt bra sammanfattning av min karriär hittills... :) Det är hårt att spela handboll, och det gör ont - man fan vilken underbar sport". Foto: Bildbyrån     Hur har din tid som proffs varit Frid...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Familjen Ekh

Omröstning

Vem vill ni se intervjuad hos Evert Ekh?
 Rustan Lundbäck
 Ulf Schefvert
 Staffan Olsson
 Oscar Carlén
 Fredrik Petersén
 Arne Johansson, HEH
 Mia Hermansson Högdahl
 Tomas Ryde
 Hans Vestberg
 Jevegnji Trefilov

Sök i bloggen

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards